Az elektromos közlekedés jó és trendi. Egyre többen váltják le a belsőégésű eszközeiket az új technológiára, mert már több az előnye a villanyhajtásnak, mint amennyi a hátránya a benzines motorokhoz képest. Mégsem mindenkinek öröm az új elektromos jármű. Egyre többen keresnek fel minket, hogy segítsünk, mert annyira jól akart járni, de rosszul sült el a dolog. „Olyan olcsó volt, mi baja lehet”. Szeretném a figyelmet felhívni néhány alapvető buktatóra, amikkel a leggyakrabban megkerestek minket. Az E-MOBILITÁS a jövő, ez nem kérdéses, csak ahogy bánunk vele, az még nem jövőbe mutató.
Figyelem, csaló weboldal! Sajnos itthonról is és külföldről is sok károsult megkeresett, hogy létezik egy magyar weboldal, ahol bruttóban is olcsóbbak a NIU elektromos robogók, mint nálunk nettóban. Ott rendelte meg, befizette a vételárat, vagy előleget. Motort soha nem kapott és nem is fog. Persze a pénzét sem látja viszont soha. (direkt nem írom le a nevét, címét) Jól felépített ízléses weboldal. Külföldi magánszemély által itthon bejegyzett cég. A telephelyén semmi nincs, pedig a bolt fotója és a google streetphoto nagyon szépen be van ágyazva a honlapjába. Külföldről is sokan keresnek minket, de sajnos már csak az után, hogy a pénzük elment… „Pedig ugyanazt a terméket hirdeti, és ők a legolcsóbbak”.
Másik gyakori „jelenség”, amikor a garanciális javításnál derül ki, hogy az alvázszám nem található a rendszerben. Olyan esetünk is szokott lenni, amikor az EU disztributor rendszerében sem szerepel a jármű. Vannak kereskedők, akik külföldről, vagy Távol-Keletről szereznek be olcsóbban járműveket. Ilyen esetben nem tudjuk online elintézni a garanciát, mert nem férünk hozzá az adataihoz. Amennyiben az EU disztributor ismeri az alvázszámot, akkor hosszas levelezgetés után van esély, hogy tudunk segíteni, de a tapasztalatok alapján hónapok telnek el, mire minden összeáll. Rosszabb a helyzet, amikor „más csatornán” érkezett Európába a jármű. Akkor, csak aki eladta, az tud segíteni. Sok esetben még a járműokmányok sincsenek meg (COC), aminek a hiányában a közúton nem is közlekedhet. (kivéve a pedelec rendszerű biciklit 250W-os motorteljesítményig.) Erre lejjebb még részletesebben visszatérek. Szóval így is lehet olcsón elektromos robogót vásárolni.
A közúti közlekedés feltételeiről is érdemes pár gondolatot összeszednünk, mert rengeteg a népi hiedelem és a babona ebben a témában. Az elektromos robogó vásárlásakor „jó boltot csináltunk”, mert kiolvastuk az internetet és olyan olcsón tudtuk megvenni… Aztán utána derül ki, ha ki akarunk vele menni a kertkapun kívülre, hogy (tudatlanságból, vagy nyereségvágyból) de jól rászedtek minket, és nem azt kaptuk, amit venni akartunk. Láttam olyan esetet, amikor valaki egy A4-es gépelt oldal fénymásolatával bizonygatta a rendőrnek, hogy „nézze meg, ide van írva hogy ez egy bicikli”. Elég vicces jelenet volt.
Ha van rajta pedál, akkor bicikli! – hallom elég sokszor a félrevezetett ügyfelektől. Erről mindig az ősrégi vicc jut az eszembe:
– Miért nem lehet a Lánc-hídon biciklizni?
– Mert nincs rajta pedál!
– És miért nem lehet az Erzsébet-hídon biciklizni?
– Mert azon még lánc sincs! 🙂
Szóval ha a vloggerek és influenszerek bölcsessége helyett a jogszabályból próbálunk információt meríteni, akkor a KRESZ-ben olvashatjuk a bicikli fogalmát:
Kerékpár: olyan kétkerekű jármű, amelyet (1) emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor (2)segíti.
Szerintem elég egyértelműen írja le a KRESZ, hogy mi is az a bicikli, vagy kerékpár fogalma.
- A meghajtást emberi izomerő adja, tehát kizárólag tekerés hatására tud elindulni, vagy haladni.
- A legfeljebb 300W csúcsteljesítményű beépített erőgép az izomerő hatására rásegít. Tehát kizárólag a pedelec rendszerű kerékpárok felelnek meg a közlekedés szabályainak, ahol a pedálba épített fordulatszám mérő, vagy a fejlettebb pedelec kerékpárok esetében pedál erőmérő szolgáltatja a jelet az erőgép számára.
Ebből látható, hogy azok a járművek, amelyeken gázkar, gázpedál, vagy gázmarkolat van felszerelve, azok a kerékpár kategóriába egyértelműen nem tartoznak bele, mert ott már nem csak rásegít, hanem önálló hajtásra is képes a beépített erőgép. Ha az erőgép önálló hajtásra képes, vagy önerőből álló helyzetből mozgásba tudja hozni a járművet, akkor a közúti közlekedésben való részt vételhez két jogosultságot kell vizsgálni:
- A jármű okmányát
- A járművezető jogosultságát az adott jármű okmányában szereplő kategóriára.
De mielőtt rátérnénk a segédmotoros kerékpár kategóriára, még térjünk vissza egy kicsit az elektromos pedelec kerékpárra.
Egy kerékpár lehet sporteszköz, játék, vagy közlekedési eszköz is. Értelemszerűen csak akkor tudjuk a közúti forgalomban használni, ha közlekedési eszközként vámolták. (VámTarifaSZáma 8712)
Ha VTSZ 8712 van a számlán, akkor fel kell szerelni KRESZ tartozékokkal, és máris jogszerűen biciklizhetünk 12 éves kor felett a közúti közlekedésben. (Persze nem árt, ha a KRESZT is tudjuk)
Amennyiben pedelec rendszerű rásegítéses a kerékpár, akkor:
- A rásegítő motor maximális teljesítménye nem haladhatja meg a 300Watt-ot. (Az EU jogszabályban és a VÁM törvényben 250W szerepel, az 1/1975 -ös KRESZ-ben még 300 W)
- A rásegítésnek legfeljebb 25 km/h-nál ki kell kapcsolnia, 25 km/h fölött kizárólag emberi izomerő hajthatja, 40km/h fölött bukósisak használata kötelező.
- A rásegítés mértéke nem haladhatja meg a befektetett izomerőt.
- Nem lehet „motorkerékpárszerű” a kezelése. (nem lehet rajta gázkar, gázmarkolat, gázpedál)
- Önerejéből nem tudhat elindulni, vagy menet közben önállóan haladni.
Tehát úgy tudunk olcsó elektromos kerékpárt vásárolni, hogy „vámon trükközött” biciklit veszünk, vagy okmányok nélküli magasabb járműkategóriába tartozó eszközt próbálunk a rendőrnek elsütni elektromos bicikliként.
Sokan kérdezik, hogy: „Mit vezethetek, amihez nem kell jogosítvány?” Nagyon egyszerű a válasz. Olyan járművet, amit emberi erő hajt, és arra max 300 Watt (0,3kW) teljesítményű motor rásegít, legfeljebb 25 km/h-ig.
Minden olyan jármű, amit erőgép hajt (gépjármű) kizárólag érvényes okmányokkal és érvényes kötelező felelősség biztosítással vehet részt a közlekedésben, és a vezetőjének a jármű okmányaiban szereplő kategóriára érvényes vezetői engedéllyel (jogosítvánnyal) kell rendelkeznie.
Segédmotoros kerékpár, L1e-B járműkategória. (A népi hiedelem, a babona, csalások és a visszaélések melegágya. Hatósági ellenőrzések hiánya.)
A segédmotoros kerékpár (L1e-B) az a járműkategória, amire a legfiatalabb korban, 14 évesen meg lehet szerezni a jogosítványt, illetve ez az a motorkerékpár kategória amivel motoros előképzettség nélkül is, „B” kategóriás „úrvezető” jogosítvánnyal lehet motorkerékpárt vezetni közúton. Az ebben rejlő balesetveszély és kockázatok miatt erősen korlátozott lehetőségeket biztosító járműkategória.
A fentiek miatt:
- Legfeljebb 40 km/órás haladási tempót tesz lehetővé
- ECE2205 -ös minősítéssel rendelkező bukósisak viselése kötelező
- Kizárólag a szélső sáv jobb oldali keréknyomában haladhat, leszámítva a balra kanyarodást
- Nem előzhet, csak álló járművet kerülhet ki
- Nem szállíthat utast
- Legfeljebb 50 köbcentiméteres hengerűrtartalmú belsőégésű motorja lehet, legfeljebb 4 kW teljesítményű beépített erőgép hajthatja, és sík úton önerejéből a 45 km/h sebességet nem haladhatja meg. (Tervezési végsebesség) 2017 január elsejétől a 45 km/h-s leszabályozást két egymástól független jeladóról kell biztosítani.
- Utánfutót, oldalkocsit, másik járművet nem vontathat
- KRESZ szerint nem minősül gépjárműnek
- L1e kategóriára érvényes okmányokkal, Típustáblával vagy NKH azonosító jellel, érvényes KGFB-al kell rendelkeznie
Sokszor belefutunk a következő tévhitekbe is:
„A segédmotoros kerékpárra nem kell rendszám, tehát bármire köthetek egy biztosítást, és használhatom közúton.”
„A segédmotoros kerékpárokat nem kell időszakos műszaki vizsgálatra hordani, tehát bármit átalakíthatok rajta.”
Az igaz, hogy Magyarországon nem kell, sőt nem is lehet a segédmotoros kerékpárokat regisztrálni, így rendszámot sem kaphatnak. Sajnos emiatt nem léphetnek ki a Magyar Köztársaság mai határain, és a kempingezők sem tudják magukkal vinni egy tengerparti nyaralásra szeretett robogójukat. (Ezzel a magyaroknak Európai Uniós joguk sérül.) Viszont a jogszabályban előírt okmányok nélkül itthon sem használható közforgalomban! Idézem a KÖHÉM rendeletből.
5/1990 19. § (1) „A típusbizonyítvány nélkül forgalomba helyezhető két- és háromkerekű segédmotoros kerékpárt forgalomba helyezés előtti vizsgálat céljából a közlekedési hatóságnál be kell mutatni. Ha a közlekedési hatóság a forgalomba helyezés előtti vizsgálat alapján megállapítja, hogy a jármű a jogszabályban meghatározott műszaki feltételeknek megfelel, azonosítási jellel látja el.”
Tehát két lehetőségünk van: (1, COC, vagy 2, NKH azonosító jel)
- Olyan járművet vásárolunk, aminek van az adott jármű elválaszthatatlan részét képező, azonosító számot (alvázszámot) tartalmazó, valamelyik Európai Uniós tagország által kiállított megfelelőségi bizonyítványa. Ezt szokták COC vagy EC COC okmánynak is nevezni (Certifikat Of Comformity). Ezzel az okmánnyal jogszerűen forgalomba helyezhető és forgalomban tartható az adott segédmotoros kerékpár, amíg a COC okmányban igazolt adatok módosulásával járó átalakítás nem történik rajta. (pl. 45 km/h korlátozás kiiktatása, mert akkor már 125-ös kategóriába lép át, és A1-es jogosítvány kötelessé válik, CBS vagy ABS fékrendszert kell beépíteni, levizsgáztatni, rendszámoztatni, regisztrációs adót megfizetni, stb.) Ezért szoktuk az ügyfeleinknek javasolni, hogy a COC okmány fénymásolatát tartsák maguknál. Egy hatósági, vagy rendőri ellenőrzésnél így lehetősége sincs a vitának, mert a COC okmányból egyértelműen kiderül a járműkategória.
- Amennyiben EU-n kívülről érkezik a segédmotoros kerékpár, vagy nincs EC COC okmánya, akkor a gyártó által kiadott, az adott gépjármű azonosító számát tartalmazó okmánnyal a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) kell kezdeményezni a jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálatát. Amennyiben az NKH minden jogszabályban előírt műszaki feltételnek megfelelőnek ítéli a segédmotoros kerékpárt, akkor azonosító jellel látja el.
Láttunk olyan EU-n kívüli harmadik országból (Távol-Kelet) érkező járművet, amelyik megtévesztésig hasonlított az európai kivitelűre, csak jóval gyengébb volt szinte minden alkatrésze, és a fényszóróban, helyzetjelző lámpában, irányjelzőkben nem volt jóváhagyási jel. Ezt esélytelen forgalomba helyezni, marad a „csak nem engem fog megállítani a rendőr bácsi” közlekedés, vagy a „majd valahogy kidumálom, ha elkapnak, mert úgyis csak figyelmeztetnek” típusú közlekedés.
Megjegyzem, olyat is láttam, amikor egy ügyfél hozta az elektromos motorhoz kapott COC dokumentumot, csak a homologizációs szám hiányzott róla. A leleményes kínai gyártó kiállított az európai hatóságéhoz hasonló tartalmi és formai tartalommal rendelkező dokumentumot, csak a lényeg lemaradt…
Szóval okmányok nélküli segédmotoros kerékpárt is lehet olcsóbban vásárolni.
Ha 40 km/óra fölötti sebességgel is szeretnél időnként közlekedni, és elmúltál 16 éves, akkor érdemes valamelyik autós/motoros iskolában egy motorkerékpáros képzést elvégezni, és a megszerzett motoros jogosítvány kategóriánknak megfelelő kétkerekűt vásárolni. Így nyugodtan motorozhatsz, és nem ugrik görcsbe a gyomrod rendőr láttán. Nagyon sokan többet költenek az 50-es meghekkelésére, mint amennyibe egy nagymotor jogsi kerül. Ha van autós „B” jogosítványod, akkor a könnyített B125-ös jogsi 49eFt-ba kerül. Ha eddig elolvastad, és ennek a blognak a hatására szeretnél levizsgázni 125-ös kategóriára és veszel nálunk egy A1-es jogosítvánnyal vezethető új motort, akkor a tanfolyam díját (vizsga és pótvizsga díjak nélkül) kifizetjük helyetted. (2019 év végéig megrendelt és kifizetett motor esetén. Más kedvezménnyel össze nem vonható. A beiratkozás előtt kell jelezned felénk hogy élni szeretnél ezzel a lehetőséggel.)
Szóval hogy vásárolhatsz olcsón elektromos robogót? Vagy a beszerzésnél lesz olcsó, és használat közben jönnek a költségek, idegeskedések. Vagy összességében lesz olcsóbb, és nyugodt körülmények között csak a motorozás örömére kell figyelned. Jó döntést, álmatlan éjszakát! 🙂