A vadonatúj Mercedes-Benz GLC EQ technológiával diadalmaskodik az extrém mínuszos teszteken

  • Az új, teljesen elektromos GLC tovább erősíti a kialakult sikermodellt.
  • A vezetési biztonság és kényelem még a hóval borított pályákon is új magasságokba emelkedik
  • Kivételes hatékonyság és hatótávolság sarkvidéki körülmények között.

Stuttgart/Arjeplog. A GLC régóta a Mercedes-Benz legnépszerűbb SUV-modellje, 2024-ben pedig a márka legkelendőbb sorozata volt. A vásárlók most egy izgalmas újdonságra számíthatnak: egy új, teljesen elektromos GLC bővíti a választékot. Ez a GLC mérföldkövet jelent a Mercedes-Benz számára. A jövőben a hajtásláncok változatos skálája lesz az ügyfelek minden igényének kielégítésére. Az akkumulátoros elektromos járműnek (BEV) tervezett új, teljesen elektromos GLC a tisztelt márka legújabb technológiáját tartalmazza. A teljesítmény, a hatótáv, a hatékonyság és a töltési sebesség tekintetében az elektromos GLC új mércét állít fel. Ezzel egyidejűleg a legkelendőbb testvéreihez hasonlóan kiemelkedő sokoldalúságot és praktikusságot biztosít.

Az elektromos GLC erősen álcázott prototípusai a közelmúltban szigorú téli próbákon indultak Svédország sarkvidékein. A jóval fagypont alá süllyedő hőmérséklettel és a hóval borított utakon hódító tesztjárművek megingathatatlan ellenálló képességgel és kivételes teljesítménnyel győzedelmeskedtek a legfélelmetesebb természeti körülmények között.

„Új elektromos GLC-nk kompromisszumok nélküli autó – és ugyanolyan megalkuvás nélkül teszteljük is. A svédországi téli tesztek során
az új, teljesen elektromos GLC-nk extrém körülmények között is bizonyította megbízhatóságát és robusztusságát.
Az innovációt és a minőséget képviseli – ezt a skandináv télen is bizonyítottuk.”
Christoph Starzynski, a Mercedes-Benz Group AG átfogó járműfejlesztési és integrációs alelnöke

Az akkumulátoros elektromos Mercedes-Benz rendkívül hatékony koncepciójának köszönhetően a hideg évszakban új kihívások merülnek fel. Mindazonáltal a teljesen elektromos GLC megfelel az alkalomnak, nagy hatékonyságot és praktikus hatótávolságot biztosítva még hólyagosan alacsony hőmérsékleten is. Még a téli utakon is betartja azokat a kivételes biztonsági és vezetési kényelmi szabványokat, amelyeket az ügyfelek a Mercedes-Benztől elvárnak.

Az új GLC EQ technológiával jégen és havon: magabiztos kezelhetőség és érzékeny összkerékhajtás
A kemény téli tesztek során Svédországban, Arjeplogban az új Mercedes-Benz GLC bemutatta kivételes menet- és irányíthatósági tulajdonságait, valamint a 4MATIC-nak köszönhetően kiváló tapadást a téli utakon. Az összkerékhajtású modellek erőteljes elsőtengely-meghajtó egységgel rendelkeznek, amely szükség esetén gyorsan be- vagy kikapcsolható a leválasztó egység (DCU) segítségével.

Az optimális tapadás és menetstabilitás biztosítása havon és jégen az érzékelők érzékelik a forgó kerekeket, és a működési stratégia szerint osztják el a nyomatékot. Mivel mindkét villanymotort egymástól függetlenül vezérlik, a hajtóerő optimálisan megmarad.

Az új, teljesen elektromos GLC-ben a teljesen Mercedes-Benz fejlesztésű elektromos hajtás a hátsó tengelyen új mércét állít fel, lenyűgöző teljesítményt nyújtva. A kivételesen hatékony energiafelhasználás érdekében mindkét elektromos hajtásegység nagy teljesítményű teljesítményelektronikával van felszerelve, csúcstechnológiás szilícium-karbid inverterekkel.

Az érzékeny és érzékeny összkerékhajtás és a precíz kormányzás mellett az új rendszer a svéd pályákon is lenyűgöz. Ez az innovatív fékrendszer a fékrásegítő, a főfékhenger és az ESP® vezérlés korábban különálló elemeit egyesíti egy kompakt modulban, így magabiztos fékpedálérzetet biztosít, amely pontos és egyenletes visszajelzést ad. 

A rendszer aprólékosan optimalizálja a fékezési energia visszanyerését, ezáltal megnöveli a jármű hatótávolságát. A koncepció garantálja, hogy a vezető folyamatosan magabiztos és átlátszó fékpedál-érzést tapasztal, függetlenül attól, hogy a fékezést rekuperációs vagy súrlódó fékezéssel hajtják végre. Az új fékrendszer továbbá betartja a márka rendkívül magas biztonsági előírásait: Hiba esetén a rendszer megbízhatóan kapcsol át a hidraulikus tartalék szintre, így mindig biztonságos fékezési viselkedést biztosít.

Könnyedén utazhat: modern BEV technológia a nagy hatótávolságért és a gyors töltési leállásokért
A legmodernebb akkumulátor- és hajtástechnológiáival a teljesen elektromos GLC még nagyon hideg körülmények között is lenyűgöző hatótávolságot biztosít. Technológiai csodái közé tartozik a 800 voltos architektúra és a kifinomult meghajtóegységek, amelyek kétsebességes sebességváltóval rendelkeznek az elsődleges hátsó tengely hajtóegységén. Ez a 800 voltos rendszer optimalizálja mind a hatékonyságot, mind a teljesítményt, jelentősen csökkentve a töltési időt.

A nagyfeszültségű akkumulátorok különféle iterációi lesznek elérhetők a GLC-hez. A premier akkumulátorváltozat támogatja az egyenáramú töltést, több mint 320 kW-os tartós teljesítménnyel [1] . A felhasználható energiakapacitásukon túl ezek az akkumulátorok cellás kémiában is különböznek. A csúcskategóriás akkumulátorcellák grafitba kevert szilícium-oxiddal ellátott anódokat használnak, így rendkívül magas gravimetrikus energiasűrűséget érnek el. Ez hosszabb hatótávot és könnyebb akkumulátorokat tesz lehetővé, növelve a jármű hatékonyságát és teljesítményét. Következésképpen a GLC előnye a jobb üzemanyag-hatékonyság és a praktikusabb.

Még a legmélyebb téli körülmények között is működik, a teljesen elektromos GLC kivételes hőmérsékleti komfortérzettel ámulatba ejt. A készülő modell alapfelszereltségként levegőoldali hőszivattyúval lesz felszerelve. Ami a belső fűtést illeti, ez a rendszer felhasználja az elektromos energia körülbelül egyharmadát, amelyet egy hasonló elektromos fűtőberendezés fogyasztana, hogy azonos feltételek mellett ugyanazt a teljesítményt érje el.

Több forrásból álló rendszerként a hőszivattyú egyszerre három energiaforrást képes hasznosítani: az elektromos meghajtó egység hulladékhőjét, az akkumulátor hulladékhőjét és a környezeti levegőt. A hőszivattyú a klímaberendezés része, amely nyáron hűt, télen fűt. Ez a megközelítés lehetővé teszi, hogy a hőszivattyú kivételesen magas töltési teljesítményt biztosítson azáltal, hogy a nagyfeszültségű akkumulátort az optimális hőmérsékleti tartományra kondicionálja a gyorstöltés előtt. Ezzel párhuzamosan illeszkedik a Mercedes-Benz filozófiájához, miszerint a hatékonyság nem veszélyeztetheti az utasok kényelmét és jó közérzetét. Még gyorstöltés közben is kellemes hőmérsékletű marad a belső tér – ez a fejlesztési cél Svédország sarkvidékén érvényes.

Arjeplogban és azon túl: a Mercedes-Benz szigorú tesztelési programja
A Mercedes-Benz évtizedeken keresztül minden új modellt a legszélsőségesebb körülményeknek vetett ki az Északi-sarkkör közelében. Ennek eredményeként a járművek akár mínusz 25 Celsius fokos hőmérsékletet is kibírnak, valamint havas utakon közlekednek és befagyott tavak puszta jegén haladnak át. Ennek elősegítése érdekében a vállalat egy dedikált tesztelési központot üzemeltet Arjeplogban, közel az Északi-sarkkörhöz Svédországban. A távoli északi közúti teszteken túl a központban aprólékosan megtervezett tesztpályák találhatók. Ide tartoznak a kihívást jelentő hegymászók, akár 20 százalékos lejtéssel, változó súrlódási együtthatójú tesztpályák, kezelhetőségi pályák és körpályák a befagyott tó szinte csupasz jegén, amelyek mindegyike jelentős követelményeket támaszt a hajtás- és vezérlőrendszerekkel szemben.

A jármű teljes integritásának biztosítása érdekében több mint 500 egyedi tesztet hajtanak végre egy új Mercedes-Benz modell próbaprogramjának részeként. Az elektromos járművek esetében több mint száz, hajtásspecifikus teszttel egészül ki a standard eljárások, amelyeket kifejezetten az új hajtástechnológiákhoz fejlesztettek ki. Körülbelül kétharmaduk kifejezetten az eDrive-ra és a töltésre vonatkozik. Az elektromos járművekkel szembeni új kihívások közé tartozik az elektromos motor teljesítménye hidegindításkor hűtött akkumulátorral, a vevő vezetési körülményeinek hatótávolsága, a töltőkábelek kezelése, az előkondicionálás és a működési stratégia, beleértve a regenerációt. Emellett a menetdinamika és az ESP® rendszer speciális hangolása is kulcsfontosságú.

A különféle vásárlói igények és töltési profilok tesztelésére az Arjeplog tesztközpont a töltési lehetőségek teljes skáláját kínálja: az egyszerű háztartási aljzatoktól a fali dobozokig és a gyorstöltő állomásokig.

A szisztematikus átfogó járműellenőrzés minden Mercedes-Benz sorozat fejlesztési folyamatának átfogó intézkedése, amely biztosítja a magas minőségi előírásokat. A téli tesztelés mellett intenzív napfényben és 50 Celsius-fokig terjedő hőmérsékletű nyári teszteket is végeznek, például Arizonában és Dél-Afrikában.

Mielőtt egy új jármű sorozatgyártásba kerülne, meg kell felelnie a Mercedes-Benz által meghatározott fejlesztési szabványoknak és megbízhatóságnak. Ez több lépésben történik: Először digitális előzetes tervezéseket és szimulációkat hajtanak végre, hogy igazolják a koncepció megvalósíthatóságát. Ezután az egyes alkatrészeket próbapadon vagy a megfelelő tesztjárművekben validálják. Például a hajtáslánc és a tengelyrészek tartósságát tesztelik, hogy biztosítsák azok élettartamát. Ezt követően a rendszereket a teljes járműben tesztelik és jóváhagyják. Az ügyfél szemszöge kulcsfontosságú: a Mercedes-Benznek még szélsőséges körülmények között és minden releváns használati forgatókönyv esetén is rendkívül működőképesnek és megbízhatónak kell lennie.


[1] Az adatok előzetesek. Még nem állnak rendelkezésre kötelező WLTP-értékek.