A vadonatúj NX a Lexus új formai irányzatának első képviselője. Az alábbi interjúban Tsuneo KANASUGI, az NX külső megjelenéséért felelős vezető tervezője betekintést enged a kreatív folyamatba, és bepillantást nyújt a Lexus középkategóriás prémium terepjárójának külső és belső megoldásaiba.
A vadonatúj Lexus NX közepes méterű SUV az Európában mára 99%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő japán luxusautómárka egyik legfontosabb globális modelljének legújabb generációja, amely könnyen ismét a legnépszerűbb Lexus lehet a kontinensen és Magyarországon egyaránt. Az alábbiakban a modell vezető formatervezője mesél a sikervárományos luxus városi terepjáróról
Az új fejezet kapcsán „jelentős változásokról” beszéltünk a Lexus formanyelvében, miközben mégis megmarad a Lexus formai filozófiájának magja. Mondana néhány példát arra, hogy ez hogyan jelenik meg az új NX esetében – mik a fő különbségek az új NX és az előző modell között?
„Első pillantásra egyértelmű a formai kapcsolat az új NX és az eredeti modell között, de az újdonság hatását és vonzerejét erősebb kontrasztok fokozzák – éles, kemény vonalak és lágy elegancia, amelyek optikailag szélesebb megjelenést adnak az autónak. Ez látható például az oldalsó ajtók felső és alsó részének felületei közötti eltérő visszatükröződéseknél. Megtartottuk az eredeti NX avantgárd hangulatát és kirívó megoldásait, de a formákat finomítottuk, hogy elbűvölőbbek és érettebbek legyenek. A fő csapásirány az volt, hogy arányokban gyökerező eredetiséggel ruházzuk fel a vadonatúj NX-et, amely egy csábító formákkal rendelkező, de tömör fémdarab érzését kelti. Olyan egyszerűséget szerettünk volna létrehozni, amely tükrözi az autóban rejlő új technológiák jelenlétét – egyszerű formákat, amelyek kifejezik az innovatív funkciók vonzerejét.”
A „funkcionális szépség” egy érdekes koncepció, amely összekapcsolja a formákat az autókban elvárt új technológiák jelenlétével. Mekkora kihívást jelent összehozni a vonzó formatervet a modern technológiákkal?
„Van egy kifejezés, amelyet Japánban a bonyolult feladatok leírására használunk: „olyan nehéz, mint átvezetni a cérnát a tű fokán.” Az új technológiáknak formai szempontból vonzónak kell lenniük, különben fennáll a veszélye annak, hogy a felhasználók nem szeretik vagy nem használják majd őket. Tervezőként olyan megoldásokat kell alkalmaznunk, amelyek vonzók, könnyen használhatók és teljesítik azt a funkciót, amire születtek, mindezt ráadásul kompakt méretben. Lehet, hogy olyan nehéz, mint egy tű befűzése, de ha sikerül, kívánatosabbá tehetjük ezzel a terméket. Ez egy olyan koncepció, amelyet a Lexus a jövőben is követni szeretne.”
Az NX modellre nézve rögtön szembetűnő a jellegzetes, orsó alakú hűtőrács. Mik voltak a prioritások az új hűtőrács tervezésekor, amely szerves részét képezi az NX megjelenésének?
„Az orsó alakú hűtőrácsot az új Lexus formanyelvnek megfelelően fejlesztettük abban a szellemben, hogy a karosszéria kialakításának koncepciója valójában a hűtőrácsból induljon ki. Összeolvad a lemezekkel, és így azt a benyomást kelti, hogy az autó egységes, letisztult formájú. A rács esetében függőleges felosztást is használtunk. Ez nem csak a motor hűtésére szolgál, hanem kiemeli a hosszú és elegáns motorháztetőt is, tökéletesen kifejezve az autó funkcionális szépségét.”
Milyen formai hatást szeretett volna kiváltani az emberekből, akik találkoznak az úton az új NX modellel?
„A Lexus mindig is arra törekedett, hogy több „színt” vigyen vásárlói életébe. Ami az új NX modellt illeti, reméljük, hogy külső kialakítása láttat valamit abból a vezetési élményből, amelyet a volánnál tapasztalhat meg a pilóta. Sokat fejlesztettük az NX arányait és dinamikus hangulatát, olyan megjelenést létrehozva, ami egyesíti a csillogást és a dinamizmust. Meggyőződésem, hogy az általunk megalkotott formák elérték azokat a célokat, amelyeket a kezdetekkor kitűztünk magunk elé.”
És egy hasonló kérdés: milyen érzéseket szeretnének kiváltani az új NX utasterében helyet foglaló vezetőből és utasokból?
„A vezető számára olyan pilótafülkét terveztünk, amely kiváló kilátást biztosít, így az útra koncentrálhat. Az utas számára az ülés kényelmes és pihentető, a könnyű használatot ígérő utastér-kialakítás pedig annyit tesz, hogy otthon érezheti magát, bárhol is ül az autóban. Az új NX vezetőterében a Lexus Tazuna koncepciót alkalmaztuk – ez röviden azt jelenti, hogy „használja a gyeplőt” –, hogy a vezető intuitívabb kapcsolatba kerülhessen az autóval, és tetszés szerint irányíthassa azt. Ezt az ember és a lova közötti kommunikáció ihlette, amelynek eszköze a gyeplő. A Tazuna alapelvei a kormánykerék kezelőszerveinek, a szélvédőre kivetített vezetési információknak és az információforrások csoportosításának (HUD, multiinformációs kijelző és multimédiás megjelenítő) funkcionális kapcsolatában fedezhető fel. Ez a kialakítás a vezető megfelelő kilátására összpontosít, így kevesebb szemmozgás szükséges a kezelőszervek működtetéséhez vagy az információk befogadásához, ami hű a „kezek a kormányon, szemek az úton” filozófiánkhoz.”
A Tazuna koncepciója különösen a vezető számára teremt egészen különleges környezetet. Ez volt az egyik legnagyobb kihívást jelentő része a tervezésnek?
„A Tazuna vezetőtér valójában nagyon jól működött a belső kialakításnál alkalmazott „kézzelfogható tér” koncepción belül. Ez arról szól, hogy az utastér „üres terét” kézzelfogható elemmé tegyük a tervezésben. Minden terület – a vezetőfülke és az első utastér – optimalizált. A Tazuna segítségével ez a vezető figyelmét a vezetésre irányítja, miközben az utas kényelmesen pihenhet. Ennek hatása látható a tervezés részleteiben részletekben, mint például a vezetéssel kapcsolatos funkciók kapcsolóinak elhelyezése a vezető oldalán, illetve a kényelemmel és a szórakozással kapcsolatos kezelőszervek az utas oldalán.”
Az NX mely formai elemeire a legbüszkébb?
„Az élesség és a csábító forma ötvözetére. Ez új megközelítés a Lexus számára, és nagyon nehéz volt ezt a két egymásnak ellentmondó „irányt” kiegyensúlyozottan összehozni. Meggyőződésem, hogy az NX felületei, amelyek a sarkos éleket a nagy, ívelt felületekkel ötvözik, a kiváló minőség és az otthonosság pompás érzését ébresztik az emberekben. Eltávolodtunk a hagyományos megközelítéstől, hogy más tervezési eljárást alkalmazzunk a domborításokat és tükröződéseket tartalmazó felületek létrehozása érdekében. Ennek eredményeként az NX eltérő környezetben eltérő képet mutat. Büszke vagyok arra, hogy a tervezőcsapatnak sikerült olyan formatervet létrehoznia, amely megragadja és javítja az NX mozgékony és dinamikus vezetési élményét.”
Egy személyes kérdés: hogyan lett Önből autótervező, és Ön szerint milyen tulajdonságokra van szükség ahhoz, hogy egy tervező jó legyen a munkájában?
„Eredetileg gépészmérnöknek tanultam, és mérnöki pályára törekedtem. Ezzel párhuzamosan a mérnökegyetemi képzéseken is egyre nagyobb figyelmet kapott a tervezés fontossága. Úgy éreztem, hogy egy következő generációs mérnöknek kreatív gondolkodásmóddal, és mérnöki precizitással kell rendelkeznie. Szerintem a tervezők egyik legfontosabb tulajdonsága az, hogy át tudja látni a projekt által jelentett összes kihívást, és kreatív eszközökkel inspiráljon másokat a csapatmunkára. Természetesen a tervezőkkel szemben támasztott minimumkövetelmények is fontosak, mint például a rajz- és vizualizációs készség. Először is, hogy létrehozz valamit, át kell gondolni és meg kell oldani a kezdetben felmerülő problémákat. Lehet, hogy az ihlettel indul a folyamat, de képesnek kell lenni arra, hogy különböző perspektívákból nézzük a dolgokat, hogy aztán a befejezett termék kompromisszumoktól mentes legyen. Másodszor, egy autó építéséhez sok tehetséges ember segítségére van szüksége. Szerintem elengedhetetlen, hogy egy tervező képes legyen együttműködni másokkal, és kreatív vizualizációs eszközökkel azonos irányú munkára ösztönözze őket.”