Ferencz Eszter restaurátor- és festőművész képzőművészet iránti érdeklődése már nagyon kicsi korában megmutatkozott, melynek családi háttere is van. Anyai nagymamája porcelánfestő szeretett volna lenni, csodálatosan rajzolt – tudtam meg a művész életrajzából. A színek használatát, keverését, az árnyékolás technikáját a nagymama kezdte tanítani neki. Édesapja kőfaragó mester volt, aki rendkívüli formaérzékkel és munka iránti alázattal végezte művészi tevékenységét. Művésznő elmondása szerint órákig tudta nézni, ahogy a papa gránit és márványfelületekbe vési a betűket, formákat, mintákat. Az aranyozás technikáját nála figyelte meg először, szinte észrevétlenül sajátította el a fogásokat.
A középiskolát illetően tanárai a gimnáziumot javasolták számára, de ő mégis az akkor frissen indult szombathelyi Művészeti Szakközépiskola tárgyrestaurátor szakát választotta. A rajzolást és festést, Masszi Ferenc festőművész és rajztanár, a szobrászatot, Veres Gábor szobrászművész hozzáértő irányításával tanulta, mely jelentőségteljes alapokat adott számára. Érettségi után a szombathelyi Savaria Múzeumba került, ahol huszonhárom éven át végezte művészeti munkáját. Nem bánta meg, hogy a restaurálást választotta, mely mindmáig nagyon kedves tevékenység számára. Elhivatott embernek tartja magát, de a festés iránti vágy mindig is ott bujkált benne.
Diplomáját szilikátrestaurátorként szerezte a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Munkái mellett a festés sokáig úgynevezett „alvó tevékenység” volt. Szinte csak a közeli ismerősök és a család tudott erről az oldaláról. 2014-ben döntött úgy, hogy felvállalja festői énjét is. Először pályázatoknak köszönhetően mutatkozott be festményeivel. Az elmúlt négy évben három önálló kiállítása volt, valamint tizennyolc kollektív tárlaton szerepelt alkotásaival. Professzionális munkáival első ízben mutatkozik be az Unio Galleryben. Ezen kívül szerepelt műveivel Törökországban, Bécsben, sőt egy önálló kiállítással Olaszországban is megismerhették művészi tevékenységét.
Ferencz Eszter restaurátori pályája során mindmáig fontos volt rajzok és festmények formájában is az egyéni önkifejezés lehetősége. A műtárgyak helyreállítási folyamata szigorú szabályokhoz kötött, mely kellő alázatot, már meglévő művészi formák, díszítések ritmusához való igazodást kíván. A festés viszont lehetőséget nyújt számára belső gondolatainak, érzéseinek szabadabb, kísérletezőbb formában való letükrözésére. A technikák közül az akvarell és a tus párosításával rokonszenvez a legjobban. Festményeinek a finom színrétegek egymásba épülése adja a könnyedséget, a tus a karakterességet.
Szívesen kísérletezik azzal is, hogy milyen technikák vegyítésével hordhatóak fel a víz alapú festékek: alkalmazott kitakarást, szín visszaszedést, színnyomtatást, vagy például zsírkréta alapot visszakarcolással. Gyakran strukturált felületeket alakít ki és erre viszi fel a színeket. Arany-, ezüstfólia betéteket is épít festményeibe. Izgalmasnak tartja, hogy a különböző anyagok milyen sokféleképpen alkalmazhatók és ezekkel milyen változatos hatások érhetők el. Ha Ferencz Eszter festőművészi stílusát kellene meghatározni, így hangzana: lírai absztrakt. Ezt kedveli, ezt műveli elbűvölően. Alkotásain gyakran megjelennek szürreális elemek is, amik egyrészt segítenek az értelmezhetőségben, másrészt izgalmasabbá teszik a képi összhatást. Munkáinak színvilágát, hangulatát elsősorban érzelmei motiválják, de szeret finom kalligrafikus vonalakkal fogódzkodó elemeket is beépíteni. Úgy érzi, hogy a restaurálás mellett szüksége van a festés adta szabadabb kifejezésmódra is. E kettő együtt teremt benne egyensúlyt és harmóniát.
- A kiállítás az Unio Gallery Galériatermében, 2019. április 4-ig minden nap 10 órától 18 óráig látogatható. 1077 Budapest, VII. kerület, Dob utca 73. (Bejárat a Hársfa utca felől!)
- A hotel igazgatósága időnként a Kamaratermet és a Galériatermet más célra is igénybe veszi, ezért a tárlatmegnyitók napját követően amennyiben a jelzett kiállítóhelyeken szeretnék megtekinteni a kiállításokat, előbb szíveskedjenek érdeklődni a recepció számán (06-1) 479-0400, hogy a látogatni kívánt napon a tervezett látogatási időpontban a kiállító helyiségek foglaltak-e, így elkerülhető, hogy nem a bizonytalanra érkezik a tisztelt látogató.