Csillik Timur, a Rendi.hu takarító startup alapítója, ügyvezetője, tulajdonosa. 26 éves fiatal, aki már túl van két kockázati tőke bevonási körön, összesen 300 millió forint értékben. A Rendi.hu már havonta 1400 magyar háztartást segít rendben tartani Budapesten és több nagy vidéki városban. Az utóbbi időben pedig már a külpiacok felé is kacsintgatnak, az első cél Lengyelország, ahol már tettek egy próbát. Az út azonban nem volt zökkkenőmentes, a startuppperek élete időnként nehezebb, mint hinnénk. Timur egy nemrég készült beszélgetésen felfedte a titkokat.
És hogy honnan jött az ötlet?
A Rendi.hu azzal a céllal jött létre, hogy összekösse a háztartásokat a megfizethető és megbízható takarítókkal. Triviálisan egyszerű, de fontos – a takarítást nem bízzuk akárkire, ez egy bizalmi kérdés. Képzeljük csak el, mit szólnánk hozzá, ha idegeneket kellene beengednünk az otthonunkba a legkedvesebb tárgyaink közé?
Timur elmondta, ebben a bizalmon alapuló szakmában, a kiválasztáson múlik a siker. Az első lépés ahhoz, hogy valaki a Rendinél dolgozzon, egy nagyon szigorú interjúsorozat, amin végig kell mennie a potenciális takarítójelölteknek.
„Első körben jön az önéletrajz, utána egy egyórás személyes interjú következik. Közben bekérjük az erkölcsi bizonyítványokat, és minden fontos dokumentumot. Amennyiben mindent rendben találtunk, akkor küldjük csak ki őket egy teszttakarításra, ahol egy élő címre mennek ki egy tapasztalt kollégánkkal. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor pedig elérkezik a tényleges takarítás.”
A startup egy rejtélyes fogalom a magyar emberek számára. Timur elárulta, a startupperek élete egyáltalán nem olyan, mint ahogy azt a filmek alapján gondolnánk. Hihetetlen szenvedély kell hozzá, hiszen nagyon gyakran előfordul, hogy reggel nyolctól akár éjfélig folyik a munka az irodában.
Milyen különbség van egy startupper és egy klasszikus vállalkozó élete között?
A startupok egy olyan szolgáltatást, vagy terméket kínál, ami rendkívül gyorsan skálázható.
„A Rendi is ilyen, hiszen ha megnézzük, hogy mekkora munkaerőt toborzunk, valamint milyen mértékű keresletet elégítünk ki, akkor látható, hogy a szolgáltatásunk rendkívül gyorsan skálázható. Ez a legfőbb különbség a két vállalkozásforma között.” – árulta el a fiatal startupper.
Szó volt már a lengyelországi kitörésről is, ami elsőre nem sikerült. Milyen buktatókkal szembesültél?
„Nem gondoltam volna, hogy ilyen nehéz lesz a lengyelországi terjeszkedés. Hasonló kultúrájuk van, mint a magyaroknak, körülbelül ugyanannyit keresnek ott az emberek, mint itthon, így azt hittem, hogy könnyedén át tudjuk másolni a folyamatainkat.”
De sajnos nem így lett, és erre a kitörési kísérletre is igaz, hogy megfelelő csapat nélkül nem megy. Timur többször dolgozott már olyan csapaton belül, ahol a csapattagok között nem volt meg a megfelelő motivációs szint. Időbe került, amíg olyan csapatot tudott felépíteni, ahol a tagok száz százalékosan azonosulni tudtak a célokkal.
„Konklúzióként elmondható, hogy a nem megfelelően kiválasztott csapattagok miatt nem sikerült megvetni a lábunkat a lengyel piacon.”
Mi a távlati cél? A startupperek általában exitre játszanak. Te mit gondolsz erről?
„Rengetegen vannak, akik exitre játszanak, de sokan vannak azok is, akik azért vágnak bele egy startupba, mert nagyon hisznek egy adott probléma megoldásában.”
„A jövőben szeretnénk Közép-Kelet Európán kívül is megvetni a lábunkat. Jelenleg minden erőnkkel azon vagyunk, hogy ezt mihamarabb meg tudjuk valósítani.” – zárta gondolatait Timur.