A TOYOTA MÁR TESZTELI A KÖZELJÖVŐ MESTERSÉGES INTELLIGENCIÁVAL TÁMOGATOTT TAXI SZOLGÁLTATÁSÁT

A Toyota, a JapanTaxi, a KDDI és az Accenture közös pilot-programmal tesztelte a mesterséges intelligenciával támogatott taxis szolgáltatást: a négy vállalat közös munkájának eredményeként született meg az a taxis diszpécser-rendszer, ami az okostelefonok lokációs big data*1 adatfolyamát és az adott területre szervezett rendezvények információit összevetve előre felméri a taxiszolgáltatás iránti igényeket. A vállalatok Tokió területén egy kísérleti program során tesztelték a rendszer működését.

 

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, környezetbarát hibrid modelljei mellett a mesterséges intelligencia, a jármű automatizálás és a robotika fejlesztésének területén betöltött vezető szerepéről ismert Toyota által tesztelt rendszer a mesterséges intelligencia (AI) segítségével 30 percenként megjósolja a városban futó foglalt taxik számát, és mindezt egy 500 méteres rácssűrűségű négyzethálón jeleníti meg. Az üzemeltetők folyamatosan gyűjtik a taxik helymeghatározási adatait és a népsűrűség várható alakulását az egyes körzetekben, kiegészítve mindezt olyan adatokkal, amelyek befolyásolják a taxirendelések gyakoriságát (például az időjárásra, a tömegközlekedés elérhetőségére, a nagyobb rendezvényekre stb. vonatkozó információkkal). Mindezt az AI kezeli, méghozzá tanulási modellekkel, hogy előre jelezhető legyen a szolgáltatás iránti igény. A tokiói teszt során a rendszer meglepően magas, 94,1 százalékos pontossággal működött.

2018 februárja óta a JapanTaxi egyik leányvállalata, a Nihon Kotsu Co.,Ltd. néhány taxisa már olyan tableteket használ, amelyeken az új rendszer fut. A képernyőn megjelenő térkép nemcsak azt mutatja meg, hogy a környéken várhatóan hány foglalt taxi jelenik majd meg, hanem a szabad taxik pillanatnyi számát is, lehetővé téve a sofőröknek, hogy autójukat a rosszabbul ellátott területek felé irányítsák. Ez hasznos az utasoknak, akik így kevesebb várakozási idővel számolhatnak, és hasznos a sofőröknek is, hiszen könnyebben és gyorsabban találnak ügyfeleket. A tableten olyan információk is megjelennek, hogy melyik útvonalon várható a legtöbb fuvar. A pilot-program idején a rendszert használó sofőrök bevétele 20,4 százalékkal nőtt az előző havihoz képest, így nem csoda, hogy a közeljövőben taxisok tucatjai szeretnék kipróbálni az új megoldást. A programot kifejlesztő vállalatok szerint ez a rendszer hozzájárulhat a taxizás átalakulásához, emellett pedig kényelmesebb munkavégzést biztosít, sőt az újonc taxisofőrök számára képzési eszközként is használható. A vállalatok most azt tervezik, hogy a Toyota adatátviteli rendszere, a TransLog bevonásával fejlesztik tovább a rendszert, hogy még eredményesebben járulhassanak hozzá a zökkenőmentes városi mobilitáshoz.

Az egyes vállalatok szerepe

Toyota:

  • Big data adatfeldolgozás és adatelemzés a Mobilitási Szolgáltatások Platformon (MSPF) keresztül, és igény-előrejelzés a JapanTaxi részére.
  • A taxik iránti igényt befolyásoló adatok (időjárás, tömegközlekedés elérhetősége, rendezvények stb.) gyűjtése.

 

JapanTaxi:

  • Alkalmazás kifejlesztése, ami a taxisofőrök számára megjósolja a fuvarok iránti igényt.
  • Taxis szolgáltatásnaplók, a szabad taxik helyzetinformációi és a taxisok gyakorlati tapasztalatainak gyűjtése.

 

KDDI:

  • Demográfiai előrejelző technológia fejlesztése, ami az okostelefonok lokációs adatainak big data adatfolyama alapján jelzi és megjósolja a nagyobb embercsoportok áramlását.

 

Accenture:

  • A mesterséges intelligencia elemző algoritmusának kifejlesztése a taxik iránti igény előrejelzésére.

 

*1 A lokációs big data adatfolyam anonim, és kizárólag az okostelefont használók hozzájárulásával működik.

 

A JapanTaxi

A JapanTaxi egy IT-vállalkozás, amely szoftvereket és hardvereket fejleszt a mobilitási szolgáltatók számára. A JapanTaxi célja, hogy “kellemes élményt nyújtson a közlekedésen

Vélemény, hozzászólás?